Dogoterapia w żłobku – jak kontakt z psem wpływa na rozwój emocjonalny i intelektualny małego dziecka

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

udostępnij!

Pod nazwą „dogoterapia” kryje się wiele różnych aspektów kontaktu ludzi i psów: od wspomagania klasycznej psychoterapii, przez pracę psów asystujących, aż po tak zwaną „rekreację z udziałem zwierząt”

To ostatnie zawiera w sobie zajęcia z psami prowadzone w żłobkach. Zajęcia takie polegają głównie na kontakcie dzieci z psem, pod okiem odpowiednio wykwalifikowanej osoby. Oczywiście pies też musi być przeszkolony i spełniać szereg warunków, między innymi nie może być agresywny, musi być posłuszny przewodnikowi i przede wszystkim musi być w pełni zdrowy. W zależności od stowarzyszenia, z którym współpracuje osoba prowadząca zajęcia z dogoterapii, pies-terapeuta, by zdobyć ten tytuł,  musi zdać odpowiednie egzaminy i raz na jakiś czas przejść dodatkową ewaluację.

Zajęcia z psem są świetną okazją do rozwoju dzieci w wieku 0-3 lata. Przede wszystkim dogoterapia stwarza okazję do bycia z psem w bezpiecznym, kontrolowanym środowisku i przez dłuższy czas niż w przypadku mijanych na spacerach zwierzaków. Już sam w sobie kontakt z psem wpływa pozytywnie na rozwój sensoryczny. Dzieci mogą dotknąć nowej struktury, jaką jest sierść, a to dopiero początek. Pies-terapeuta jest istotą tworzącą bezpieczną przestrzeń do komunikacji „międzygatunkowej”, dziecko czuje się akceptowane przez miłego psa i samo też jest przyjazne w stosunku do niego — co na dłuższą metę wpływa pozytywnie na samoocenę, umiejętność komunikacji i zmniejszanie lęku.

Dodatkowo osoba dobrze prowadząca zajęcia z psem, umie odpowiednio wykorzystać motywację, jaką jest zwierzę, by dzieci rozwijały swoje słownictwo i poznały nowe pojęcia. W żłobkach Kraina Odkrywcy przy ul. Królewskiej 55 w Krakowie, przy ul. Wolności 199 w Zabrzu, czy przy ul. Popiełuszki 36 w Sosnowcu podczas zajęć dogoterapii dzieci uczą się także słówek angielskich metodą wykorzystującą elementy dwujęzyczności – to wartość dodana, więcej dowiesz się w ciekawym artykule na ten temat

Na zajęciach dogoterapeutycznych dzieci skupiają się na innym zwierzęciu i na świecie zewnętrznym. Rozwijają empatię i budują relację z psem, uświadamiając sobie, że istnieje możliwość nawiązania więzi z innym gatunkiem. Przy okazji mogą nauczyć się trochę o prawidłowej opiece nad psem, dowiedzieć się o jego potrzebach i obserwować relację, jaką ma trener i pies-terapeuta.

Dogoterapia w żłobku to bardzo dobry i przyjemny sposób na to, by dzieci spędziły czas z psem. Jak w domu kontynuować tę edukację, by z zajęć z psem dzieci skorzystały w pełni?

Po pierwsze, warto rozmawiać z dziećmi o zwierzętach, o tym, że one też czują, mają swoje emocje i potrzeby, że należy im się szacunek i odpowiednie traktowanie – od prostego niegłaskania za mocno, aż po dawanie zwierzęciu przestrzeni, gdy nie ma już siły się bawić.

Nie należy dzieci straszyć: powiedzenie, że źle pogłaskany pies może ugryźć, może spowodować, że dziecko będzie się bało brać udział w zajęciach z psem-terapeutą. Lepiej odnosić się do uczuć zwierzaka i empatii — zbyt mocno głaskanemu psu będzie źle i będzie czuł się gorzej i niekomfortowo — należy więc mówić dzieciom aby zwracały uwagę na psie emocje i sygnały.

Po zajęciach z psem warto posłuchać, czego dzieci się dowiedziały. Jeśli masz w domu psa, sprawa jest łatwiejsza — można poprosić, by dziecko zademonstrowało, co robiło z psem-terapeutą. Może zauważyło jakieś różnice między domowym pupilem a pieskiem z zajęć? W domach bez psów też można wykorzystać nowe doświadczenie do wspólnego spędzania czasu — można poszukać jak najbardziej podobnego psa na spacerze, można również poprosić o pokazanie ćwiczeń wykonywanych na dogoterapii, wykorzystując domowego psa pluszaka.

Jeśli w żłobku jest możliwość obserwacji zajęć online, na przykład przez system monitoringu wykorzystujący kamery w sali, można podejrzeć, jak radzą sobie dzieci w kontakcie z psem i przy okazji zwrócić uwagę na inne rzeczy. Na przykład, czy pies jest odpowiednio oznaczony, czy zachowuje się posłusznie, ale też, czy zajęcia nie są za długie. Pies-terapeuta, nawet jeśli wygląda, jakby dobrze się bawił, jest cały czas czujny na sygnały od swojego trenera i bardzo się pilnuje, jeśli musi zachowywać skupienie w długim okresie, w końcu zacznie się stresować i czuć źle — co nie jest najlepszym przykładem do zobrazowania zdrowej relacji człowiek-zwierzę. W obecnych czasach większość dyrektorów żłobków jest tego świadoma, dlatego firmy, czy organizacje prowadzące zajęcia są wnikliwie dobierane, tak dzieje się w przypadku żłobków Kraina Odkrywcy. Jeśli pojawi się wątpliwość warto dopytać dyrektora lub porozmawiać bezpośrednio z trenerem i upewnić się, że nie tylko maluchy, ale też psy traktowane są podczas zajęć i poza nimi z należnym szacunkiem i dbałością o ich dobrostan. 

Spodobał ci się nasz artykuł? Pomóż mu dotrzeć dalej i udostępnij!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
więcej artykułów …

Jesienne Eko-warsztaty

Jesienne Warsztaty 22 września obchodziliśmy pierwszy dzień jesieni! Niestety pożegnaliśmy ciepłe lato, a powitaliśmy jesień, która nadeszła szybciej niż się spodziewaliśmy. Oby ta jesień była

Podróże z Krainą

Niespełna 2 miesiące, 8 tygodni, 12 krajów do wyboru i jeden odkrywczy samolot, który zabrał w niesamowitą podróż po całym świecie naszych Małych Odkrywców!  Wakacje

dołącz do grupy odkrywców

Chcesz być na bieżąco z artykułami i wiedzieć co w trawie piszczy? Zapisz się do naszego krainowego newslettera i bądź na bieżąco. 

Ta strona używa cookies. Możesz określić warunki dostępu dla cookies w Twojej przeglądarce internetowej.